Počítárna, jak již název napovídá, je úspěšný e-shop zaměřující se na prodej stolních počítačů, notebooků a mobilních telefonů, který vyřizuje tisíce objednávek ročně. Mimo to jde také o jednoho z finalistů naší Shoptet soutěže o nejkreativnější e-shop. Naše porota ocenila na Počítárně především velmi propracovaný design šablony Pop, dále popisky, kterým byla zcela zjevně věnována veliká pozornost, ale i celkový důvěryhodný dojem. Tomáš Netopil, vedoucí marketingu Počítárny, souhlasil s rozhovorem pro náš blog.

Ikona_pocitarna_1080x1080px_1

JAK VZNIKL NÁPAD ZALOŽIT POČÍTÁRNU? JAK DLOUHO UŽ FUNGUJE?

Počítárna brzy oslaví své druhé narozeniny. U zrodu oproti předpokladům nebyli tatínek s maminkou, ale tři tatínkové. Tento projekt jsme založili jako tři kamarádi, kterými jsme zůstali doposud. Každý měl svůj obor, ve kterém se vyznal, a všechny nás spojovala touha vytvořit něco vlastního, kde se nebudeme muset podřizovat myšlenkám vedoucích, ale budeme moci naplnit své představy o tom, jak by se měla taková firma vést. Navíc nás IT baví a to by mělo být esencí každého podnikání. Nejde jen o to nakoupit a prodat, ale sami musíte mít své zboží rádi a věřit tomu, co prodáváte.

PROČ JSTE SI VYBRALI ZROVNA SHOPTET?

Všichni tři jsme studovali obory spojené s ekonomií, marketingem a propagací. Nemuseli jsme se tedy spoléhat na věci z doslechu. Máme to štěstí, že naši bývalí “bratři v triku” ze studentských let nyní pracují na různých pozicích v těchto oborech a měli jsme tedy k dispozici spoustu referencí a doporučení na výběr ideálního řešení. Vývoj vlastního informačního systému a e-shopu jsou nákladové položky, které sahají do statísíců korun. Je tedy logické, že na začátku každého projektu je velice složité přistoupit k takové investici ať už z ekonomických, či jiných důvodů. Všichni nám doporučovali začít se Shoptetem. Na odborné názory dáme a zpětně mohu říci, že to bylo dobré rozhodnutí. Shoptet je brilantně vyladěný, poskytuje různá propojení na používané platformy a partnery. Rovněž se v něm jednoduše operuje. Background je ovšem jen jedna stránka věci. Pro vaše zákazníky je důležité mít i designově pokročilý, jednoduchý a inteligentní frontend – tedy samotné webové stránky.

JAK SE DAŘÍ POČÍTÁRNĚ V KONKURENCI E-SHOPŮ S ELEKTRONIKOU, KTERÉ SI MOHOU DOVOLIT NEUSTÁLOU REKLAMU V TELEVIZI A VLASTNÍ PRODEJNY PO CELÉ REPUBLICE? CO NABÍZÍTE JINÉHO OPROTI PODOBNÝM E-SHOPŮM?

Řekl bych, že se nám daří dobře. Máme jednoduchou, a řekl bych, účinnou strategii. Představte si, jak se například v 15. století chodilo prodávat věci na trh. Aby švec své produkty prodal, musel splnit několik podmínek. Všichni ve vesnici museli vědět, že svou práci dělá dobře. Musel být dobrý a hlavně ochotný prodejce. Reklama v té době neexistovala. Rozhodovala pověst a činy. Svůj významný podíl na úspěchu rovněž hrál osobní přístup k zákazníkovi a pochopení jeho potřeb.

V dnešní době je bohužel standardem opak. Firmy si dávají motta typu “osobní přístup na prvním místě” a křičí prázdná hesla o tzv. péči o zákazníka. Realitou je poté plošná reklama v televizi, která dnes už skoro nikoho neosloví, a neochotná "Hilda" na telefonu, která Vás pět minut před koncem pracovní doby pošle k šípku, protože se už vidí v autobuse na cestě domů.

My se de facto vracíme do 15. století. Celý náš obchod zakládáme na komunikaci a osobním přístupu. Zakládáme si na tom, jak se zákazníkem řešíme vše od prodeje až po případnou reklamaci. Například jsme přesvědčeni o tom, že je dobré zákazníkovi vyhovět i v případě, že je chyba sporná a možná i na jeho straně. Kolik Vás takové uznání reklamace stojí? Například 500 Kč. A teď si představte, co spokojený / nespokojený "Pepa" bude v hospodě svým 10 kamarádům vyprávět. Celá hospoda na televizi uvidí “zelenou obludu” v reklamě, ale z obsahu si nezapamatuje vůbec nic. Ovšem kamarádi od Pepy odchází z hospody s velmi barvitým popisem toho, jak vyřešil reklamaci notebooku. Je už jen na nás, jestli chceme 10 nových zákazníků (podotýkám 50 Kč na jednoho) nebo 10 lidí, kteří se nám vyhnou obloukem. Podle nás stačí toto uvažování protnout všemi procesy a dodržovat tento styl zacházení se zákazníkem a úspěch vás nemine.

VŠIML JSEM SI, ŽE OBSAHU NA E-SHOPU VĚNUJETE POMĚRNĚ VELKOU POZORNOST A ZÁROVEŇ JSTE DOST AKTIVNÍ NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH. KOLIK LIDÍ SE NA TOM VŠEM PODÍLÍ?

Toto v podstatě souvisí s výše uvedeným. Dobře informovaný zákazník je spokojený zákazník. Opět je to spojeno s komunikací. Sociální sítě jsou stále fenoménem dnešní doby. Nejde ani tak o prodejní nástroj, jakožto o prostředek sbližování se svou komunitou fanoušků  potenciálních zákazníků. Dobrá firma si toto vždy uvědomuje a vztahy se svým publikem pěstuje. Nyní už je nás okolo 10 stálých zaměstnanců. Máme mnoho brigádníků a téměř vše procesního charakteru outsourcujeme. Umožňuje nám to pracovat pořád v relativně malém kolektivu stálých lidí, kteří naše hodnoty znají a každodenně respektují.

pocitarnasoutez

Počítárna je aktivní mimo jiné na Facebooku. Kromě jiného organizuje soutěže pro své fanoušky.

JAKÉ MÁTE PLÁNY DO BUDOUCNA?

Velké! Bez nich to nejde. S malými nebo žádnými cíli vás nežene nic kupředu. Momentálně projektujeme vstup na Slovensko a tři nové kamenné prodejny. Největší výzva bude udržet naši filosofii spolu se samotným firemním růstem.

CO BYSTE DOPORUČILI LIDEM, KTEŘÍ UVAŽUJÍ O TOM, ŽE SI ZALOŽÍ VLASTNÍ E-SHOP S ELEKTRONIKOU?

V prvním kroku si sehnat cca 5m kvalitní HDMI kabel a připoutat se ke kancelářské židli, kde budete trávit celý první rok života Vaší firmy. Nedejte na plané řeči a představy. Je to dřina, chce to odhodlání a sekvenci správných rozhodnutí. Bez snahy a chuti dosáhnout výsledku to nejde. Tak šup do toho! (Jen si vyberte jiné odvětví, tady už je Krakonošovo).

DĚKUJEME A PŘEJEME MNOHO ŠTĚSTÍ V PODNIKÁNÍ.

Hezký den a děkuji za rozhovor.